::TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI BLOG SAYA::





::TERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH DI BLOG SAYA::

Sunday, August 14, 2011

MUSIBAH yang membawa kepada REZEKI

:: ASSALAMUALAIKUM ::

Masih terngiang2 dan berpegang kepada kata2 seorang member :

           "Allah tidak akan menzalami Hambanya, Doa dan Sabar Opie. Minta kat DIA InsyaAllah"



Allah berfirman yang bermaksud : "Maka sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." (Surah Al-Insyirah 94:5-6)


Rezeki kalau Allah nak bagi memang dalam pelbagai cara. Untuk Opie, Allah tak bg direct macam orang lain. Terus terang Opie cakap, rezeki Opie tak macam orang lain. Opie kena berusaha 18 kali ganda dari orang lain. Kalau orang lain, sekali interview je dah sangkut kerja. Tetapi bukan untuk Opie.


Sampai Opie pernah terfikir, tak kan lah dengan kelulusan yang ada , tambah pengalaman kerja sket dan soft skill yang ada satu kerja eventhough kerja cikai pun tak sangkut? Tak kan lah aku ni teruk sangat.


Bayangkan kerja "cikai" pun tak sangkut. Opie pernah cakap kat seorang member ni 
"kalau awak tahu, usaha saya nak cari kerja, mesti awak nanges punye. Konpem punya".


Sebab cara dia cakap, suh Opie pergi cari kerja, macam Opie ni duk goyang kaki je kat rumah tunggu rezeki turun dari langit.  Itu belum lagi ada ayat tanya dari member  "kenapa awak tak gi cari kerja?". Pergh menusuk kalbu ayat2 tersebut.


Memang betul kata member Opie, "Allah tengah uji kesabaran dan sejauh mana keimanan ko kat Dia. Kau Sabar Opie, InsyaAllah ada, mungkin lambat je Allah nak bagi"


Setelah LAPAN BULAN menganggur berdikari, ulang suara LAPAN BULAN okay bukan lapan hari. Ko ada? tak ada kan...so duk senyap2. Barulah rezeki yang ditunggu itu hadir. Itupun setelah Opie lalui pelbagai dugaan, musibah, cobaan,  dan yang seangkatan dengan nya. Bila citer kat sini kang jadi novel plak, then leh buat drama.


LAPAN BULAN menganggur..pergh...mulut2 manusia yang berbau longkang memang tak leh nak diwangikan. Macam mana Opie menahan perasaan, menahan telinga, dan menahan mulut bila mulut2 longkang ni bersuara. Hanya Allah yang tahu. Nak tahu bacalah kat SINI, kat SINI pun ada gak, SINI  dan kat SINI



MUSIBAH yang menimpa Opie merupakan PETUNJUK dan jalan kepada REZEKI yang telah ditentukan oleh NYA. Ingat tak yang Opie pernah cerita, kereta opie kena pecah. Cuba baca kat SINI. Musibah ini merupakan jalan rezeki Opie.



Alhamdulillah REZEKI yang hadir ni buat Opie berkata. Kalau ini lah perancangan yang ALLAH telah  tetapkan untuk Opie, Opie memang bersyukur sangat2, dengan segala musibah dan dugaan yang diberi.


Allah lebih tahu apa yang terbaik buat setiap hambanya. Allah tidak memberi sesuatu yang kita minta bukan kerana Dia ingin melihat hambaNya susah, tetapi Dia telah menyediakan sesuatu yang lebih baik dari apa yang kita minta.





NotaKakiDanTangan : SABAR , REDHA , IKHLAS , dengan setiap apa yang berlaku. Sentiasa BERUSAHA dan TIDAK PUTUS ASA. Tidak putus untuk berDOA kepada yang ESA, minta hanya kepadaNYA. YAKIN akan perancangan dan ketentuan dari ILLAHI. Sebaik baik perancangan adalah perancangan oleh ALLAH S.W.T.....Itu yang Opie PEGANG selama ni. InsyaAllah berdasarkan pengalaman Opie sendiri, kita tak akan panik dan sentiasa tenang, dengan setiap DUGAAN yang diberikan.






1 comment: